Schrijver: Horst Schlötelburg
Vertaling: Jan Van den Weghe
Regie: Herman Niels
Aantal delen: 1
Totale duur: 45 minuten
Omroep: BRT (10-04-1978)
Genre: Absurdisme
Resumé:
“Dalton” is een Amerikaanse firma voor babyvoeding, insecticiden en celluloseproducten. Door middel van een grootscheepse publiciteitscampagne wil het de Europese markt overstromen met papieren servetjes, die heus niet van betere kwaliteit zijn dan zovele anderen. Alleen was tot nog toe niemand op de lumineuze gedachte gekomen om een banaal stukje papier tot een waarachtig luxe-artikel op de vijzelen.
Deze uitdaging aanvaardt een reclamebureau dat, tegen de bikkelharde concurrentie in, deze miljoenenopdracht met alle middelen in de wacht probeert te slepen. De centrale figuur is een copywriter. Hij is echt niet blind voor de onzindelijke methode van het bedrijf, maar wordt gefascineerd door de hem geboden kans om mensen te manipuleren.
Extra:
De herhalingen in 1978, 1988 en 1990 zijn uitgezonden onder de titel Dalton, het batist voor koningen.
Bron: Hoorspelen.eu