Collectie / De fortuin heeft twee gezichten

De fortuin heeft twee gezichten

Geronimo logo.

Schrijver: Dick Walda
Regie: Ruurd van Wijk
Techniek:

Berry Kamer

Leo Knipman

Aantal delen: 4
Totale duur: 2:38:31
Omroep: VARA (16-10-1989)
Genre: Historisch

 

Verhaal:

Het verhaal speelt zich af tegen het einde van de 18e eeuw en we volgen de belevenissen van Belle Wolf. Ze beweegt rond zich in een wereld van armoede, chaos, anarchie en pedanterie. Ze tracht daar zelf in te overleven door oplichterij, hoererij en op het moment dat wij in haar leven stappen onderneemt ze net een poging haar broer te bevrijden, die op het punt staat gehangen te worden.

 

De ontsnappingspoging mislukt, maar Belle’s broer laat haar drie dingen achter: zijn dochtertje, waar Belle de voogdij voor tracht te krijgen, de locatie van haar broer’s laatste buit, die na een zoektocht blijkt te zijn gestolen en als laatste de naam van zijn verrader. Belle besluit om zowel de buit als de verrader van haar broer te achterhalen en ze doet dit samen met haar kompaan, Jacob de Brusselaar. Ook Jacob is de oplichterij niet onbekend, getuige zijn poging “dwarrelstenen”aan de man te brengen, wonderstenen met een zgn. geneeskrachtige werking.

 

Gezamenlijk maken ze jacht op zowel de buit en de verrader en ze schuwen daarbij geen enkel middel. Uiteindelijk slagen ze in beide doelen die ze gesteld hadden en zijn in staat, door hun daardoor ontstane financiële situatie, het rustiger aan te doen en op stand te leven. Hun oplichterijen blijven hen echter parten spelen en of ze deze levensstijl lang kunnen voortzetten is de vraag…

 

Rolverdeling:

Belle Wolf Maeve van der Steen
Jacob de Brusselaar Kees Broos
Vertelster Maria Lindes
  Frans Koppers
  Ad Hoeymans
  Frans Kokshoorn
  Ursul de Geer
  Corry van der Linden
  Thera van Homeijer
  Piet Ekel
  Jaap Maarleveld
  Willem Sotthewes
  Reinier Bulder
  Ine Kuhr
  Hans Hoekman
  Cees van Oyen
  Ruud Drupsteen
  Paula Majoor


Extra info:

Rolverdeling is weergegeven zoals aan het eind van elke afleveringen, vandaar het ontbreken van de rollen.